ناسازگاری در محیط خانواده در دوران کودکی با بیماری قلبی در بزرگسالی مرتبط است

28 آوریل 2020 - براساس یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه Northwestern، کودکانی که تروما ، سوءاستفاده، بی توجهی و عملکرد ناصحیح خانوادگی را تجربه کرده اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی در دهه ی 50 و 60 زندگی خود هستند.

نتایج حاصل از این مطالعه پس از 30 سال پیگیری نشان داد احتمال وقوع حوادث قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در افرادی که در معرض بالاترین سطح آسیب محیطی در دوران کودکی قرار داشته اند، بیش از 50 درصد است. این مطالعه ی طولی با شرکت بیش از 3600 شرکت کننده، نخستین مطالعه ای است که مسیر بیماریهای قلبی عروقی و مرگ را براساس رتبه بندی محیط خانوادگی از دوره ی جوانی تا میانسالی توصیف می کند. این یافته ها، در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شد.

کودکانی که این نوع از مشکلات و سختی ها را تجربه می کنند، مستعد ابتلا به استرس های مادام العمر، سیگار کشیدن، اضطراب، افسردگی و سبک زندگی بی تحرک هستند که تا بزرگسالی ادامه می یابند. اینها می تواند منجر به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) ، دیابت، افزایش فشار خون، اختلال عملکرد عروق و التهاب شود.

جیکوب پیرس، نویسنده اول این مقاله و دانشجوی سال چهارم پزشکی در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه Northwestern ، گفت: این گروه از بزرگسالان بسیار بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر هستند- برای مثال استفاده از غذا به عنوان یک مکانیسم مقابله، که می تواند منجر به بروز مشکلات در وزن و چاقی شود. همچنین نرخ سیگار کشیدن نیز در آنها بالاتر است که این ارتباط مستقیمی با بیماریهای قلبی عروقی دارد.

پیرس گفت: برای این گروه از بزرگسالانی که در معرض این گونه عوامل خطر بوده اند، ممکن است خدمات مشاوره در کودکی، در مورد ارتباط مقابله با استرس و کنترل سیگار با چاقی، مفید می بود، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

پرفسور Joseph Feinglass، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد تحقیقات پزشکی و پیشگیری در Feinberg ، می گوید: تجربیات اوایل دوره ی کودکی، تأثیر ماندگاری بر بهزیستی ذهنی و جسمی در بزرگسالی دارد و تعداد زیادی از کودکان هم اکنون نیز از سوءاستفاده و اختلال عملکردی رنج می برند که باعث می گردد تا در طول زندگی با مشکلات بهداشتی و مشکلاتی در عملکرد اجتماعی روبرو شوند. پشتیبانی اقتصادی و اجتماعی از كودكان آمریکایی در سنین پایین، در مقایسه با استانداردهای سایر كشورهای توسعه یافته، پایین است.

در این مطالعه از داده های مطالعه ی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در بزرگسالان جوان (CARDIA)  استفاده شده است، یک مطالعه ی گروهی آینده نگر که از شرکت کنندگان در فاصله ی سالهای 1985-1986 ثبت نام شد و این افراد تا سال 2018 دنبال شدند، تا محققان تعیین کنند که چگونه محیط روانی اجتماعی دوران کودکی با بروز بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر در میانسالی ارتباط دارد.

برای درک کامل این موضوع که محیط خانوادگی یک شرکت کننده در دوران کودکی چگونه بوده است، شرکت کنندگان به سؤالات یک نظرسنجی پاسخ دادند که شمال سوالاتی نظیر: هر چند وقت یک بار، یکی از والدین یا سایر بزرگسالان خانواده شما احساس دوست داشته شدن، یا از حمایت و مراقبت را در شما القا کردند؟  یا "پدر و مادر یا سایر بزرگسالان خانواده ی شما چند بار به شما ناسزا گفته، یا توهین کرده و یا شما را به زمین انداخته و یا به گونه ای عمل کرده اند كه باعث شود شما احساس خطر كنید؟" بود.

در حالی که این مطالعه به طور خاص توجه والدین را مورد توجه قرار نداده است، اما یافته ها حاکی از آن است که تاثیر والدین بر زندگی فرزندانشان می تواند بر سلامتی آنها در ادامه ی زندگی تأثیر گذارد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200428/Childhood-family-environment-adversity-linked-to-heart-disease-in-adulthood.aspx